hits

ET MONSTER BAK SKJERMEN

  • 25.02.2018 kl. 13:33

Jeg blir rett og slett lei meg. Det snakkes og snakkes om at bloggerne tar plastiske operasjoner, formidler feil budskap og er rett og slett drlige forbilder. Jeg syntes synd i deg som er p topplisten i bloggnorge, og har tatt en slags operasjon. Du m vre bra sterk som person for ikke knekke sammen. Jeg tror aldri jeg hadde klart ftt s mye hets, og fortsatt tatt mine sm steg utenfor drstokken. Jeg er sjokkert. Sjokkert over menneskene. Sjokkert over hva man fr til skrive i et kommentarfelt. Sjokkert over at mestparten er voksne mennesker.

Voksne mennesker som kommenterer at bloggere som har gjort plastiske operasjoner ikke er et forbilde. Ord som hjernedd, plastikk dukke, forkastelig, stygg og enda vrre ord strmmer ut av munnen p voksne folk. Voksne folk som sitter kritiserer ungdommer. Jeg skulle "likt" sett at du hadde satt deg ned snakket slik til din datter eller snn. Det hadde du ikke gjort nei? Men over internett er alt lov, s lenge du ikke kjenner person s er det bare kaste meningene sine i hytt og gver uten tenke seg om. Du som kommenterer at du ikke hper ditt barn vokser opp fr Sophie Elise som forbilde, da lurer jeg p om du rett og slett p hva du mener. S du nsker ikke ditt barn oppn suksess, oppn sine drmmer og ml, klare bygge seg opp en karriere alene i en ung alder, skrive en bok?? F en egen serie?

Det tenkte du kanskje ikke p i det du satt spammet kommentarfeltene med hatfulle meninger under tv2 sin nye artikkel om at Sophie Elise fr sin egen serie. Alt som sto i ditt hode var at dette mennesket er drlig fordi hun har valgt ta plastisk operasjon. Du som skal vre en stttespiller, du som SKAL VRE et FORBILDE. Et forbilde for dine barn. Du som skal lre dine barn fra de er sm at mobbing ikke er greit. Nettmobbing er ikke lov! Men det er lov s lenge personen er i rampelyset? Er det snn det er forst?

Jeg blir kvalm, og lei meg for at unge mennesker som velger skrive om sitt liv, sine tanker, sine ml skal bli hetset. Unge mennesker som skriver om sine dypeste tanker, depresjoner, dyrevern, politikk, kjrlighetssorg. Alt det gode innvendig blir glemt, alt det gode en person str for og oppnr er glemt p sekundet, for s lenge vi ser pengene har gtt til utseende er du null verdt.

Jeg kan vre uenig i mye, men jeg er enig i at det er et enormt stort press p utseende, Som ung i dag leve i 2018. Samfunnet i dag er kjempe tft. Det er fokus p den minste ting nr det kommer til hvordan vi ser ut. Det er nok ingen som nsker at det skal vre slik, og heller ingen som nsker vre med skape et strre press. En ting er sikkert, det er ikke bloggerne p topplisten som skal f all hets for dette presset, det er millioner av mennesker som fikser p utseende.

Ikke missforst meg. Jeg blir pvirket. Jeg blir pvirket i kjempe stor grad. Det betyr uansett ikke at jeg klandrer bloggerne og slenger ut alle mine tanker i sosiale medier om deres valg. Hva hjelper det? De er personer de og, som igjen er blitt pvirket? Det er forferdelig at det skal vre slik, men enda vrre er det at skalte voksne mennesker skal sitte spy ut av seg sine meninger, som ikke hrer til virkeligheten en gang. Voksne mennesker som skal tr frem vre et forbilde. Utrolig godt forbilde der du sitter med kaffen i hnden, godt lent tilbake i sofaen mens du bruker tiden din p drittslenging av unge mennesker som lever i et jvla vanskelig samfunn i 2018. Hvordan tror du samfunnet er om noen r nr dine barn er ungdommer? Bedre og lettere?

P senkveld for en stund siden deltok Trine Skei Grande. Der hun pnet seg opp om det f stygge kommentarer. Hun sa selv at hun aldri hadde sett et ungt menneske kommentere noe uhyggelig om henne, men voksne der i mot var det flere av. Det var de gangene hun satte seg ned ringte disse personene som hadde kommentarer om henne. Noe som er kjempe tft gjort. Dette var personer som hadde bilde av sine barnebarn, og derfor valgte hun stille dem sprsmlet "er det dette du lrer dine barnebarn?" s begynte tankene kverne litt hos enkelte, mens andre fortsatte st fast p sine meninger.

Uansett hvilken alder du er i dag, er samfunnet vanskelig nr det kommer til skjnnhetsideal og kroppspress. Andre pvirkes lettere enn andre, men uansett hvem man er, hvor gammel man er s er vi mennesker. Mennesker med utallige flelser som spiller en stor rolle i hver vre liv.

34 Kommentarer

Doc og Dask

25.02.2018 kl. 13:54
Er mye i det du sier, synes generelt det er mye netthets og mobbing p blogg for tiden.. Har tatt helt av.

Ang operasjoner er eg ganske sikker p at folk med topp selvtillit ikke fikser p kroppen sin ;) Og folk med topp selvtillit ser eg opp til ;) Men det betyr ikke at eg ser ned p alle som opererer og fikser, det er jo i bunn og grunn opp til hver enkelt. Mennesker kan vre gode forbilder p mange andre mter ogs ;)

Alexandra Dagfinrud

25.02.2018 kl. 13:59
Doc og Dask: Alt for mye hets p blogg det er helt riktig. Ser ogs opp til mennesker med topp selvtillit, skulle nske jeg hadde det, men slik er det ikke. Tror det er et ftall av unge i dagens samfunn som klarer ha topp selvtillit, men all re til de som klarer se bort fra all presset. Ha en fin dag videre!

Elza E.

25.02.2018 kl. 23:01
s enig jeg er i alt du skriver!

Alexandra Dagfinrud

25.02.2018 kl. 23:02
Elza E.: s hyggelig hre :D

Anette J

25.02.2018 kl. 23:25
Virkelig et godt innlegg du har skrevet😊 desverre er det mange voksne som hetser overalt p sosiale medier, ikke noe srlig til rollemodeller nei😒

Alexandra Dagfinrud

25.02.2018 kl. 23:32
Anette J: tusen takk, Anette <3

Christoffer Strm

26.02.2018 kl. 00:00
Enig! Hper de skjnner selv en dag hva for noen mennesker de virkelig er. De som hetser har nok noe p hjertet, men fr det ut i nettmobbing. Noe som er ett drlig valg. Jeg tror ogs at de m se ting fra ett annet perspektiv, kanskje oppleve noe eller mte noen som fr de til pne ynene LITT.

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 08:12
Christoffer Strm: helt enig med deg, ogs tror jeg det har mye med at man ikke tenker over at den andre personen bryr seg eller har flelser akkurat som alle andre mennesker, bare de er i rampelyset.

Maria

26.02.2018 kl. 00:03
Du tar opp noe veldig viktig her. Jeg har tenkt p det samme selv, tidligere i kveld. Jeg tenkte p hvor sterk disse unge toppbloggerne er. Det er s mye hat i verden, og voksne mennesker har behov for f ut hatet de brer p, og da er det kanskje enklere spy ut dritt p kjendiser. De driter i alt det positive disse unge menneskene har utrettet. De leter etter feil, og angriper der de kan. Jeg har hrt at i dyreriket vil de som skiller seg ut med en skade f.eks bli angrepet der skaden er, og hakket ihjel. Flokken takler ikke dyr som skiller seg ut fra mengden. Av og til tenker jeg at mennesker ikke er s ulike dyr. Jeg er veldig glad jeg ikke er ungdom i denne tiden. Jeg tror det har blitt enda mer press p de unge, og ett kaldere samfunn. Da jeg var ungdom hadde ikke alle internett, og da mtte jo haterne plukke opp telefonen for spy ut dritten. De kunne ikke gjemme seg bak en skjerm og vre anonyme. Hvis alle mtte poste meningene sine i sitt navn s tror jeg det hadde blitt mindre av det.

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 08:14
Maria: s enig i det du skriver, har mye med at man kan gjemme seg bak skjermen glemme at personene er mennesker men flelser. Er synd at s mange skal fle en trang for kommentere andre sitt liv p en negativ mte.

kentmauricio

26.02.2018 kl. 00:19
S bra skrevet : )

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 08:14
kentmauricio: tusen takkk :)

Helena Westergren

26.02.2018 kl. 00:44
veldig bra skrevet :)

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 08:14
Helena Westergren: tusen takk :)

Eva

26.02.2018 kl. 09:09
Jeg fyller 50 til sommeren, og jeg kan med hnden p hjertet si at jeg aldri har skrevet en vond og mobbete kommentar til noen blogger. Jeg ser ikke poenget i snt. Jeg synes man skal oppfre seg mot andre mennesker, som man nsker at andre skal oppfre seg mot en selv.

Og jeg tenker ogs at om man ikke har noe godt si, trenger man ikke si det.

S klart kan man ha meninger om ting, men man br heller uttrykke meningene med respekt, og ikke med ondskap.

Jeg m innrmme at jeg ikke leser noen av toppbloggene. Det kan vel telles p en hnd de gangene jeg har vrt innom en av de bloggene. Men jeg er enig med deg i at de m vre supersterke mentalt sett, som m tle s mye hets. Jeg nsker meg ikke i deres sko, og beundrer dem for at de er s sterke som de er.

Det har hendt at jeg har sett TV programmet bloggerne. Da har jeg jo ftt et lite inntrykk av hverdagen deres :) Og jeg tror nok at den hverdagen ikke alltid er s enkel.

Fint innlegg dette her synes jeg, setter et bra fokus p en uting :)

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 09:44
Eva: Tusen hjertelig takk for fin kommentar. Kjempe bra det du skriver, og jeg er helt enig med deg, om man ikke har noe godt si kan man holde det for seg selv. Jeg mener ogs at selvsagt skal man dele meningene sine, men p en respekt full mte, og ikke alltid kommentere andre sine liv, men heller velge dele meningene sine om temaer som ikke frer til personangrep :D Ha en super dag videre!

sivsmotebeautyogreise

26.02.2018 kl. 09:44
S bra skrevet.

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 09:45
sivsmotebeautyogreise: tusen takk :D

sisselgu

26.02.2018 kl. 10:20
Flott innlegg og s mye sant i det du skriver.

nsker deg en flott start p uka .

Nydelig bilde av deg med barn p armen :)

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 10:20
sisselgu: Tusen hjertelig takk, du fr ha en fin dag, og takk for fine ord :D

26.02.2018 kl. 11:04
Amen🙌🏼❤️

Janne Haukom Breland

26.02.2018 kl. 13:01
Kjempe bra innlegg kjre deg. Det er til spy av!!

Bunny Trash

26.02.2018 kl. 17:26
Veldig bra innlegg, og er veldig enig - eneste er at du nevner Sophie Elise. Tror mesteparten av peset hun fr er pga manglende moral og gjentatte lgner. Hun er tatt s mange ganger i direkte lgn at hun ikke skulle ftt skrevet blogg. En annen ting er at hun bruker stakkars meg hele tiden. Og det faktum at hun ikke kan skrive serise innlegg uten klistre kroppsdeler opp i kamera p bilder og dermed setter fokus p operasjonene sine p en merkelig mte gjr at folk bruker det nr de blir irriterte. Synd, men slik er det..

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 21:08
Bunny Trash: Fler ikke helt du fikk med deg hva innlegget handler om da du skriver " veldig bra innlegg" men neste setning rakker du ned p Sophie Elise. Dette er jo atter et bevis p at du har laget deg opp en mening om personen ut i fra det DU har sett og lest. Jeg tviler sterkt p at du er en fast leser av hennes blogg, og da fr du ikke med hvor mange innlegg som hjelper andre, handler om viktige saker som trengs bli tatt opp. Det er nettopp dette jeg poengterer flere ganger igjennom innlegget mitt. Man fr med seg det med plastiske operasjoner, og dmmer ut i fra det, men glemmer se p helheten. Ha en fin kveld videre!

Christoffer Strm

26.02.2018 kl. 21:29
Det har du helt rett i Alexandra.

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 21:30
Christoffer Strm: takk for kommentar, ha en super kveld :D

Christoffer Strm

26.02.2018 kl. 22:25
Ha en super kveld selv :)

Alexandra Dagfinrud

26.02.2018 kl. 22:37
Christoffer Strm: takktakk :D

plantemat

27.02.2018 kl. 09:36
Fint lese <3 hper vi snart begynner vre gode mot hverandre, selv p internett!

Alexandra Dagfinrud

27.02.2018 kl. 09:44
plantemat: tusen takk, ja det hper jeg og <3

Jimmy Madsen

07.03.2018 kl. 18:22
For det frste; Det er veldig bra at du Alexandra, tar et oppgjr med de som trkker p andre. Det krever mye energi st i mot de som snakker, som om de tror de vet alt- noe de selvsagt ikke vet. At- alle kommentarene fra voksne blir sagt som de gjr- kan man stille sprrsml om....og prve finne svar p: Vi har to grupper av mennnesker som har to ulike "horisonter". Den ene er de unge- de som har vokst opp i det sammfunnet som har vrt her de rene de har levd, og det samfunnet som har vrt rundt dem ,har selvflgelig formet dem. vre ung- har det fine med seg se livet med "nye friske yne", de unge kan p en mte bare glemme det som har vrt (godt og vondt), fordi selv om ingen snakker om det, s vil det de gjr, det livet de lever bli fremtiden, mye mer enn fremtiden til "den eldre garde"- som selvsagt vil d fra verden fr de unge. De gamle kan bare rasle med sablene og si hva de vil, men de unge kan ta det med stoisk ro- verden vil bli deres. S , den andre gruppen: de "gamle", som er rystet langt inn i ryggmargen over hva de unge gjr(noe de gamle har gjort til alle tider, bare lese historie), og finner det de unge gjr, som umoralske handlinger og drlig adferd/holdninger. Dette har de eldre alltid gjort, ved at de liksom skal oppdra "den oppvoksende" generasjonen til et bedre liv. I gamle dager skjedde det ansikt til ansikt, og i dag via et sosialt medium, som nr tusner av mennesker. Jeg har prvd se disse to gruppene "utenfra"- og prvd finne ut hva som gr galt. Begge gruppene har gode intensjoner- men det blir fullt krsj. Men er n egentlig konflikten ung og gammel? Kan vi klare skille ut noe som er den egentlige rsak til konflikten? Det er ikke s mange ord jeg fr plass til her, men skal prve. Mange unge sier at samfunnet er tft leve i, tft vokse opp i og utvikle seg i. De eldre hakker p det de unge gjr for prve lykkes: eksemelvis ta plastikkoperasjoner. Men jeg vil holde fast p at selv om denne konflikten ser ut til vre mellom de unge og de eldre- finnes det en annen rsak. Denne rsken er mye sterkere enn alle unge og eldre tilsammen, og ogs helt stille- s stille at vi overser den. Denne snedige utspekulerte tingen heter: markedskrefter. Alt i dagens samfunn styres av denne usynlige kraften. Her er det mulig skrive en hel bok- men la oss g rett p sak for tydeliggjre konflikten. "Noen" i et blad, i en film eller reklame, klarer skape et ideal. Og hvordan klarer de det? Med milioner av kroner- skaper de ideer, om at du m gjre slik og slik for bli vellykket. De pengene som denne gruppen fronter ting med, kommer fra salg av produkter, og s flger mennesker opp med dette, som igjen gir enorme millioner i innntekter og de har nye summer til nye reklamer og nye "verdier" for mennesket. Et konkret lettforstelig eksempel. I dagens samfunn er det som regel kvinnen som sminker seg. Dette gir milliarder i inntekter til kosmetikkindustrien. Penger de igjen bruker p markedsfring. For noen r siden var det et program p TV ang denne industrien, og der nsker de at ogs menn skulle sminke seg. For at vi skulle bli penere? Lykkes bedre? f bedre selvtillitt? For bli et bedre mennesker? Nei- for at dersom den andre halvdelen av jordens befolkning begynte bruke kosmetikk ville industrien doble sine inntekter- og her snakker vi om milliarder. Her er noe av konfliktsmaterialet mellom de unge og de gamle. De gamle, som ikke hadde dette presset da de var ung, fordi denne industrien ikke fantes, vil at ungdommen skal gjre som dem- ikke bruke "sminke". De unge har hatt "drlige forbilder"- nettopp de eldre, som ikke har klart stoppe "moralen" fra denne markedsindustrien. Det er vi , som er eldre som skulle ha smekk p fingrene, vi sovna i timen, og var kanskje med p finansiere denne industrien nr vi var ung ved handle hos dem. Jeg hper- mitt lillle bidrag kan vre med p belyse hvor det egentlige problemet sitter slik at motkreftene kan rettes dit de skal og ikke mellom de unge og de eldre. Kanskje ved la alle mennesker slippe underlegge seg et eller annet maktsystem, som ikke er ute etter gjre vre liv, lykkeligere, vakrere eller bedre- men enkelt og greit ute etter gjre seg selv rikere.

Alexandra Dagfinrud

07.03.2018 kl. 18:39
Jimmy Madsen: Ser hva du skriver, men dette blir litt p siden av det selve innlegget handler om. Jeg snakker mest om sprkbruken som blir brukt og at operasjoner blir vektlagt uansett hva personen ellers str for. At eldre kommenterer og prver rettlede er og har bestandig vrt tilstede, men det kan ikke sammenlignes med de ordene som blir brukt i dag i kommentarfeltene.
Ha en fin kveld!

Jimmy Madsen

07.03.2018 kl. 21:53
Jeg har dessverre ikke s mye innsikt i hva folk skriver i kommentarfeltene- annet enn hva jeg har "hrt"- at det blir sagt mye stygt, og det er jo ikke bra. Ellers- prvde jeg "tenke hyt" om nettopp "sprk og operasjoner"- og hvorfor det er slik..... men, det ble kanskje ikke tydelig nok. Jeg prvde f frem mulige rsaker til at det er slik. Uansett- lykke til med skrivingen ))

Alexandra Dagfinrud

07.03.2018 kl. 22:10
Jimmy Madsen:takk før innspill, mye enig i det du har skrevet, selv om det var en annen vinkling :) ha en fin kveld!

Skriv en ny kommentar

Alexandra Dagfinrud

Jeg er en 20 r gammel jente fra Lofoten. Bor sammen med min samboer og vrt felles barn.

Sk i bloggen

Kategorier

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no